Opaľovanie: riziko pre kožu aj pre srdce

Nastáva čas letných dovoleniek. Či už budete ležať na pláži alebo pri rybníku, majte na pamäti, že slnko je dobrý sluha, ale zlý pán. Nadmerný "príjem" lúčov však neprináša riziká len pre pokožku, ale aj pre kardiovaskulárny systém.


Ako lúče škodia

Slnečné žiarenie má v krátkej dávke nepochybne pozitívny účinok - pomáha napríklad tvoriť vitamín D, ktorého neaktívne forma sa nachádza v koži. Pravdepodobne prispieva ik duševnej pohode, čomu nasvedčuje vysoký počet samovrážd na Islande, kde je najmenej slnečných dní ročne na celom svete. Na druhú stranu dlhodobé slnenie bez používania ochranných krémov vedie k poškodzovaniu kože UV lúčmi. Aj keď v bunkách pokožky existujú mechanizmy, ktoré dokážu opraviť poškodenie bunkovej DNA, neustále opaľovanie môže zničiť aj je.

Medzi najčastejšie problémy spôsobené nadmerným slnením patrí

  • spáleniny,
  • zápal rohovky a spojiviek, čo môže viesť k tzv snežnej slepote,
  • predčasné starnutie kože,
  • karcinóm kože,
  • zhubný melanóm.

Zaujímavosťou je, že karcinóm kože vzniká pri dlhodobom pôsobení UV lúčov na kožu, kdežto zhubný melanóm na podklade vysokej krátkodobej dávky žiarenia.

Aj srdce môže trpieť

Kardiaci, ale aj zdraví ľudia by si mali dávať pri pobyte na slnku pozor aj na svoje srdce. UV lúče síce nepoškodzujú tento orgán a cievy priamo, ale teplo v kombinácii so slnečným žiarením dávajú priestor pre vznik dehydratácie, úpalu či úpalu.

Dehydratácia - vedie k zníženiu objemu cirkulujúcej krvi, srdce potom musí rýchlejšie a silnejšie pracovať, aby menšie množstvo krvi dodalo orgánom.

Úpal - vzniká prehriatím organizmu, kedy sa k dehydratácii pridávajú bolesti hlavy, nevoľnosť, zvracanie, apatia. Roztiahnutie ciev v koži môže spôsobiť veľký pokles tlaku krvi, čo sťažuje prácu srdca.

Úpal - je podtypom úpalu, kedy sa k prehriatiu organizmu pripojí aj priame pôsobenie slnečných lúčov na hlavu. Závažný úpal môže viesť až k bezvedomiu.

Pobyt na slnku poskytuje svoje pre i proti. Najdôležitejšie je to nepreháňať, mazať sa opaľovacími krémami, nosiť pokrývku hlavy a prijímať dostatočné množstvo tekutín.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: